Gokart

ett fartfyllt event – Gokart Kalmar/Växjö


Gokart både utomhus och inomhus – Nyhet: helt ny utomhusbana!

Nu kan vi stolt erbjuda gokart både inomhus och utomhus hos oss! Vår sprillans nya utomhusbana är äntligen klar och redo för fartfyllda tävlingar. Här kan du utmana dina vänner på en bana som är utformad för att ge den ultimata racingupplevelsen med både snabba raksträckor och tekniska kurvor. För regniga dagar eller de som föredrar inomhus, har vi även en toppmodern inomhusbana som alltid står redo. Oavsett väder erbjuder vi gokart för alla smaker och nivåer.

Boka din tid redan idag och upplev spänningen på våra banor!

 

De nya “vuxenbilarna” har ännu effektivare katalysatorer 2 st. En större monolit* och luftslits ger nu ännu renare avgaser och en ytterligare förbättrad miljö. Gokart Kalmar, Växjö.

Alla dagar: ring för att boka gokart och få hallen för er själva… 0471-125 55 eller 0703-299033.

Går att boka alla dagar i veckan!

Paket­erbjudanden

För barnpriser se prislista ovan!

Om GoKart

Vad är hyrkart?

Gokarten är den minsta bilen i familjen formulabilar. I Sverige fick denna lilla recerbil sitt definitiva genombrott 1961 (se sidan om Nostalgi). Intresset blev stort och så småningom började olika sorters “hyrbilar” se dagens ljus.

Från år 2002 försöker man skilja lite på de olika “Gokartbilar” som finns. När det gäller Gokartbilar som kan hyras – hyrkart – behåller man det gamla namnet Gokart. Däremot när det gäller den internationella tävlingsverksamheten så byter man namn till Karting. Det är en anpassning speciellt för tävlingsverksamhet med licensierade förare.
– Uthyrningsverksamheten vid inom- och utomhusbanor heter fortfarande Gokart, berättar Monica Möller som är ordförande i Kartingutskottet.

På Gokarthallens 300 meter långa bana, sitter du bara några centimeter över marken och bjuds på en hisnande racingupplevelse. Det är inte många andra aktiviteter som skapar sådan spänning, leklust, engagemang och glädje. Dessutom passar den jättebra för både gammal och ung av båda könen. De bilar som vi använder som “hyrkartar” är lättkörda och speciellt anpassade för sitt syfte. Således är motorerna gjorda för bra driftsäkerhet och ett brett effektregister. Bilarnas ram är kraftigare uppbyggt och har fått en skyddsbåge runt hela bilen. Däcken har anpassad gummiblandning och kopplingen är automatisk. Allt detta har gjort hela bilen mycket lättkörd.

En välkommen nyhet för dej som av någon anledning inte kan köra någon av våra vanliga bilar:
En specialutrustad bil finns nu i vår hall. Läs mera om den nedan.
Att köra hyrkart är både enkelt och säkert:
Bara gasa, ratta och bromsa – inga växlingar. Men glöm inte bort att ta hänsyn till de andra bilarna. Efter några träningsvarv ökar du tempot och börjar få känsla för din bil.

Kom som Du är!
Du får låna overall, hjälm och annan utrustning för Din säkerhet och bekvämlighet.

Säkerhet/miljö:
Vi har hög säkerhet och följer alla regler. Vi är medlemmar i SGF (Svensk Gokartuthyrarförening) och har ordentliga försäkringar om olyckan skulle vara framme. Bilarnas motorer är extrautrustade med effektiva katalysatorer och vi använder endast miljövänligt bränsle. Detta i kombination med en ventilation som har mycket hög kapacitet garanterar frisk luft och en bra miljö.

Det råder absolut noll promillegräns vid körning. Märker vi någon påverkan nekas körning!

Arrangemanget:
Ett genomsnittsarrangemang omfattar information om bilen, regler, körtips, träningspass, kvalheat, final och prisutdelning. Segraren får en medalj eller pokal som minne. Naturligtvis kan våra kunder ha egna priser att dela ut. Läs mera om de olika arrangemangen på sidan “så kostar det”. Datoriserat tidtagningssystem med  utskrift av resultat efter genomförd tävling.

Fika eller mat:
När du inte hejar fram Dina medtävlare kan Du koppla av med en fika i vår cafeteria. Vill Ni hellre äta en bit mat efter körningen så ordnar vi det. Kontakta oss så skräddarsyr vi arrangemanget efter Era önskemål.

 

Gokartbilarna

Alla våra bilar har motorer av fabrikat Honda och är försedda med katalytisk avgasrening. Avgasreningen tillsammans med alkylatbränsle och ett mycket effektivt fläktsystem ger lokalen en bra miljö. Pedalerna kan justeras för korta förare. Jättebra för övergång från liten till stor bil. Dessutom finns ”insatser” till stolarna.

Våra nya bilar av fabrikat DINO av senaste modell. Inköpta 2022 och de överensstämmer mycket med våra tidigare Dino modeller, men vissa förbättringar har gjorts. Prestanda är desamma, en 200 cc Honda-motor står för både ”lagom” effekt och ett fint register.

2-sitsbilen

Den har två stolar och två rattar. Man sitter sida vid sida i stolar som är utrustade med säkerhetsbälten. Den ena ratten har reglage för gas och broms och “passagerarratten” går dessutom att vinkla undan för lättare insteg. Tack vare att motorn är placerad bakom stolarna är bilen obetydligt bredare än de vanliga.

Nu kan de flesta, som av någon anledning inte kan köra i en vanlig gokart, få en helt ny och spännande upplevelse.

2-sitsbilen är endast tillåten för vuxna.

Barnkartbilarna

“Barnkartarna” passar dej som är från c:a 120 cm (och ungefär 5-6 år). Man måste ju nå broms- och gaspedalerna! Även barnbilarna har justerbara pedaler.

Vi har 4 st barngokarts, av märket DINO, i hallen!. De ser ut nästan precis som de ”vuxenbilar”
vi har sedan tidigare – men är mindre. De har samma typ av motor med med lite mindre ”kubik”

Att köra gokart under ordnade former och uppsikt är en mycket bra skola. Man lär sej det grundläggande inför vuxenlivets kontakt med olika fordon. Ansvar, hänsyn till vägbana och medtävlande, känsla för fordonet och att “läsa” olika situationer kommer ungdomarna att få mycket nytta av.

Föräldrar – Ledare, läs detta!

Heja på?
Ofta får vi ”nöjet” att ge ditt barn den första kontakten med gokartbilar. Vi försöker att ge honom/henne instruktioner för att i lugn och ro lära sej känna bil och lära sej hitta runt banan.
Då passar det inte att föraren blir påhejad och uppmanad att ”gasa”. Vänta med det tills viss körskicklighet finns!

Det är egentligen helt felaktigt och ibland förödande att pressa på en nybörjare. Olika barn tar olika tid på sej att bli snabba runt en bana. Ofta blir det den som sakta lär sej att känna bil och hitta ett bra spår som blir den bättre föraren.

Nästan alla har utryckt sin förtjusning av banans läggning. -Teknisk och mycket “aggressiv”, det finns knappt en sekunds vila under varvet. Man måste hela tiden vara på bettet om varvtiderna skall bli bra. Banan är c:a 316 meter lång och det tar för de snabbaste förarna knappt 22 sekunder att komma runt. En sak som i början oroade oss lite är banans två olika beläggningar, där den ena har ett sämre fäste. – Det har i verkligheten visat sej vara en fördel, många tycker att det ställer krav på teknisk körning. -Sedan är det kanske så, att vissa tycker det är roligt att köra med “kontrollerad” sladd. Men det ger inga bra varvtider!

På bilden till höger ser du bansträckningen. Målet M är ett par meter efter platsen (gul prick) där vi står och flaggar. Därför fortsätter man ett varv ytterligare i lugnt tempo efter avflaggning.

Det finns vissa regler som måste följas…

Det råder absolut alkoholförbud, stickprov med alkotest kan förekomma. Förare som kör våldsamt eller beter sej illa kan nekas körning, avgiften betalas inte tillbaka vid sådana tillfällen. Det är personalen som vid tillfället avgör vilken typ av körning som kan tillåtas. Ibland måste vi av säkerhetsskäl använda t.ex. tidskörning i stället för uppställning till finalheat.

Vi använder olika flaggsignaler. Som förare är Du alltid skyldig att lyda dessa, det gäller både vid träning och tävling – ja så fort du är på banan. Det är viktigt att Du vet vad de betyder. Skulle det vara så att Du inte får instruktioner – säg till eller titta på tavlan som finns i lokalen.

1 Röd flagg betyder STOPP.
-Stanna omedelbart och avvakta besked.

2 Svart/vit flagg betyder varning för ojuste
körning eller annat som behöver uppmärksammas.

3 blinkande gult ljus: Sakta ner farten –
omkörning förbjuden. Se bild.

4 Blå flagga visar att en snabbare förare kommit
i fatt dej – ge plats för omkörning! Måste den upprepas
följer varningsflagg och svartflaggning.

5 Gröna flaggan med gult kors: Någon har tjuvstartat,
sakta ner farten, kör fram och inta ny startposition.
Det blir en ny omstart. Om samma förare tjuvstartar
två gånger kan det bli uteslutning.

6 Får du helsvart flagga måste du köra in i bandepån
ör att få en tillsägelse – eller uteslutning!

7 Grön flagga visas normalt när faran är över och att
banan är klar igen. Hos oss är det samma sak som
när gulljusen släcks.

8 Svart/vitrutig flagga används vid målgång.

En specialsida av Sölve Ståhl för den tekniskt intresserade.

Vi börjar med däck och hjulvinklar.

Det är många saker som avgör hur en bil uppför sej och har kontakt med vägbanan. En Gokart av den typ som finns här i Gokarthallen är egentligen mycket enkel. Den har en stel bakaxel och saknar helt fjädring och stötdämpare. Trots detta är det några olika saker som avgör hur den fungerar. Jag skall visa några av de viktigaste.
Cambervinkeln är den lutning som hjulen har enligt bilden. Man använder nästan alltid negativ camber, alltså att hjulen lutar inåt i ovankanten. Anledningen är att bilen alltid “rollar” lite vid kurvtagning. På det sättet får hjulet mer kontakt med vägbanan när det behövs bäst. Rakt fram behövs inte så mycket kontaktyta. Kompromissen blir oftast hur däcket slits.
”Toe-in” är som det låter – tå in. Även i detta fallet framhjulens lite inåtpekande vinkel. Det rör sej om en till två millimeter och ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m.
Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen nervös, känslig och nästan svår att hålla i rak kurs. Tvärtom med stor vinkel strävar bilen rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man märker tydligt att bilen lyfter sej fram när man styr. Hyrkartarna har rätt stor castervinkel för att uppföra sej “snällt”, nackdelen blir att det fordrar lite mera kraft i armarna genom svängarna.
Gokartbilarna har stel bakaxel och därmed kan inga justeringar göras.. Därmed är det egentligen bara camber, caster och toe-in som behöver kollas på framhjulen på våra bilar.

Bakaxeln är helt stel och saknar diffrential. Det blir enkelt, det räcker med en bromsskiva och ett drev för broms och drivning.

Däck – slitage, lufttryck och temperatur.

Alla vet att däck har olika egenskaper. Mjukt däckgummi ger bra grepp men sämre hållbarhet. På en hyrkart prioriteras en bra livslängd, men vi försöker använda däck som även ger ett bra grepp.
Något som är oerhört viktigt är däckens temperatur. De första varven känns det mycket halt och efterhand blir greppet bättre. På bilden nedan kan du se hur det egentligen fungerar. Underlaget har alltid en viss ojämnhet. Det kalla och därmed hårda däcket flyter bara på underlagets toppar och får en mycket liten kontaktyta.
Efterhand som däcket blir varmare blir det mjukare och når längre ner i underlaget.
Med mjuka däck kan man nå friktionskofficient betydligt över 1.

Ett exempel: När vi senast lagade vår bana använde vi ett flytspackel. Detta ger en mycket jämn yta som därmed aldrig kan ge maximalt grepp. Det tog ungefär en sekund längre att köra runt banan. Spacklet blir alltmer ojämt och därmet snabbare efter en tid.

Lufttrycket i däcken är också mycket viktigt. Med högt tryck blir temperaturen hög på mitten och tvärtom hög i kanterna vid lågt tryck. Vi använder ett lufttryck som ger en nästan jämn temperatur över däckets bredd. Med “varmt” däck menar vi mellan 50 och 60 grader. Det är svårt att nå dessa temperaturer på vintern.

Däckslitaget har också betydelse – även på släta “slicks”-däck. Mest markant ser man höger framdäck eftersom vi kör vänstervarv. Däcket kränger och slits runt i ytterkanten och får en skarpare kant på insidan där trycket är mindre. Här kommer den negativa cambervinkeln till viss hjälp. Utan den skulle slitaget bli ännu större på utsidan.
Även höger bakdäck får liknande slitage, beroende om bilen sladdar mest bak eller fram. Det kallas över- respektive understyrning.

Nöjeshusets gokarthall har förmånen att ha en mycket välventilerad lokal. Vid de obligatoriska tester som utförts har det visat sej att fläktsystemet överträffar normerna med god marginal. Kanske är det så att vi har den bästa miljön av alla inomhushallar.


Entré, åskådarplatser och omklädning är åtskilt från banan. Det ger ytterligare bättre miljö och bättre komfort.


På mitten av ljuddämparen ser man ett avlångt hål. Genom ejektorverkan sugs syre in. Eftersom avgaserna håller en hög temperatur kan ytterligare förbränning av avgaserna ske när detta syre tillsätts. Man kan säga att avgaserna renas ytterligare en gång.

Våra gokartbilar körs på alkylatbensin. Det är ett bränsle som ersätter den vanliga handelsbensinen som finns i bensinstationerna. Den alkylatbensin vi använder heter AG 4-takt och är speciellt framtagen till 4-taktsmotorer där det ställs högre krav på arbetsmiljö och driftsäkerhet. Bränslet ger en bättre förbränning och därmed renare avgaser. En annan fördel är att det bildas mindre sot och håller på det sättet motorn i bättre “trim”. Ett lägre ångtryck ger också fördel vid tankning. Vi har även testat ett annat fabrikat av alkylatbränsle, men AG 4-takt är att föredra.

Att köra hyrkart är både enkelt och säkert:
Bara gasa, ratta och bromsa – inga växlingar. Men glöm inte bort att ta hänsyn till de andra bilarna. Efter några träningsvarv ökar du tempot och börjar få känsla för din bil.

Kom som Du är!
Du får låna overall, hjälm och annan utrustning för Din säkerhet och bekvämlighet.

Säkerhet/miljö:
Vi har hög säkerhet och följer alla regler. Vi är medlemmar i SGF (Svensk Gokartuthyrarförening) och har ordentliga försäkringar om olyckan skulle vara framme. Bilarnas motorer är extrautrustade med effektiva katalysatorer och vi använder endast miljövänligt bränsle. Detta i kombination med en ventilation som har mycket hög kapacitet garanterar frisk luft och en bra miljö.

Det råder absolut noll promillegräns vid körning. Märker vi någon påverkan nekas körning!

Arrangemanget:
Ett genomsnittsarrangemang omfattar information om bilen, regler, körtips, träningspass, kvalheat, final och prisutdelning. Segraren får en medalj eller pokal som minne. Naturligtvis kan våra kunder ha egna priser att dela ut. Läs mera om de olika arrangemangen på sidan “så kostar det”. Datoriserat tidtagningssystem med  utskrift av resultat efter genomförd tävling.

Fika eller mat:
När du inte hejar fram Dina medtävlare kan Du koppla av med en fika i vår cafeteria. Vill Ni hellre äta en bit mat efter körningen så ordnar vi det. Kontakta oss så skräddarsyr vi arrangemanget efter Era önskemål.

 

Gokartbilarna

Alla våra bilar har motorer av fabrikat Honda och är försedda med katalytisk avgasrening. Avgasreningen tillsammans med alkylatbränsle och ett mycket effektivt fläktsystem ger lokalen en bra miljö. Pedalerna kan justeras för korta förare. Jättebra för övergång från liten till stor bil. Dessutom finns ”insatser” till stolarna.

Våra nya bilar av fabrikat DINO av senaste modell. Inköpta 2022 och de överensstämmer mycket med våra tidigare Dino modeller, men vissa förbättringar har gjorts. Prestanda är desamma, en 200 cc Honda-motor står för både ”lagom” effekt och ett fint register.

2-sitsbilen

Den har två stolar och två rattar. Man sitter sida vid sida i stolar som är utrustade med säkerhetsbälten. Den ena ratten har reglage för gas och broms och “passagerarratten” går dessutom att vinkla undan för lättare insteg. Tack vare att motorn är placerad bakom stolarna är bilen obetydligt bredare än de vanliga.

Nu kan de flesta, som av någon anledning inte kan köra i en vanlig gokart, få en helt ny och spännande upplevelse.

2-sitsbilen är endast tillåten för vuxna.

Barnkartbilarna

“Barnkartarna” passar dej som är från c:a 120 cm (och ungefär 5-6 år). Man måste ju nå broms- och gaspedalerna! Även barnbilarna har justerbara pedaler.

Vi har 4 st barngokarts, av märket DINO, i hallen!. De ser ut nästan precis som de ”vuxenbilar”
vi har sedan tidigare – men är mindre. De har samma typ av motor med med lite mindre ”kubik”

Att köra gokart under ordnade former och uppsikt är en mycket bra skola. Man lär sej det grundläggande inför vuxenlivets kontakt med olika fordon. Ansvar, hänsyn till vägbana och medtävlande, känsla för fordonet och att “läsa” olika situationer kommer ungdomarna att få mycket nytta av.

Föräldrar – Ledare, läs detta!

Heja på?
Ofta får vi ”nöjet” att ge ditt barn den första kontakten med gokartbilar. Vi försöker att ge honom/henne instruktioner för att i lugn och ro lära sej känna bil och lära sej hitta runt banan.
Då passar det inte att föraren blir påhejad och uppmanad att ”gasa”. Vänta med det tills viss körskicklighet finns!

Det är egentligen helt felaktigt och ibland förödande att pressa på en nybörjare. Olika barn tar olika tid på sej att bli snabba runt en bana. Ofta blir det den som sakta lär sej att känna bil och hitta ett bra spår som blir den bättre föraren.

Nästan alla har utryckt sin förtjusning av banans läggning. -Teknisk och mycket “aggressiv”, det finns knappt en sekunds vila under varvet. Man måste hela tiden vara på bettet om varvtiderna skall bli bra. Banan är c:a 316 meter lång och det tar för de snabbaste förarna knappt 22 sekunder att komma runt. En sak som i början oroade oss lite är banans två olika beläggningar, där den ena har ett sämre fäste. – Det har i verkligheten visat sej vara en fördel, många tycker att det ställer krav på teknisk körning. -Sedan är det kanske så, att vissa tycker det är roligt att köra med “kontrollerad” sladd. Men det ger inga bra varvtider!

På bilden till höger ser du bansträckningen. Målet M är ett par meter efter platsen (gul prick) där vi står och flaggar. Därför fortsätter man ett varv ytterligare i lugnt tempo efter avflaggning.

Det finns vissa regler som måste följas…

Det råder absolut alkoholförbud, stickprov med alkotest kan förekomma. Förare som kör våldsamt eller beter sej illa kan nekas körning, avgiften betalas inte tillbaka vid sådana tillfällen. Det är personalen som vid tillfället avgör vilken typ av körning som kan tillåtas. Ibland måste vi av säkerhetsskäl använda t.ex. tidskörning i stället för uppställning till finalheat.

Vi använder olika flaggsignaler. Som förare är Du alltid skyldig att lyda dessa, det gäller både vid träning och tävling – ja så fort du är på banan. Det är viktigt att Du vet vad de betyder. Skulle det vara så att Du inte får instruktioner – säg till eller titta på tavlan som finns i lokalen.

1 Röd flagg betyder STOPP.
-Stanna omedelbart och avvakta besked.

2 Svart/vit flagg betyder varning för ojuste
körning eller annat som behöver uppmärksammas.

3 blinkande gult ljus: Sakta ner farten –
omkörning förbjuden. Se bild.

4 Blå flagga visar att en snabbare förare kommit
i fatt dej – ge plats för omkörning! Måste den upprepas
följer varningsflagg och svartflaggning.

5 Gröna flaggan med gult kors: Någon har tjuvstartat,
sakta ner farten, kör fram och inta ny startposition.
Det blir en ny omstart. Om samma förare tjuvstartar
två gånger kan det bli uteslutning.

6 Får du helsvart flagga måste du köra in i bandepån
ör att få en tillsägelse – eller uteslutning!

7 Grön flagga visas normalt när faran är över och att
banan är klar igen. Hos oss är det samma sak som
när gulljusen släcks.

8 Svart/vitrutig flagga används vid målgång.

En specialsida av Sölve Ståhl för den tekniskt intresserade.

Vi börjar med däck och hjulvinklar.

Det är många saker som avgör hur en bil uppför sej och har kontakt med vägbanan. En Gokart av den typ som finns här i Gokarthallen är egentligen mycket enkel. Den har en stel bakaxel och saknar helt fjädring och stötdämpare. Trots detta är det några olika saker som avgör hur den fungerar. Jag skall visa några av de viktigaste.
Cambervinkeln är den lutning som hjulen har enligt bilden. Man använder nästan alltid negativ camber, alltså att hjulen lutar inåt i ovankanten. Anledningen är att bilen alltid “rollar” lite vid kurvtagning. På det sättet får hjulet mer kontakt med vägbanan när det behövs bäst. Rakt fram behövs inte så mycket kontaktyta. Kompromissen blir oftast hur däcket slits.
”Toe-in” är som det låter – tå in. Även i detta fallet framhjulens lite inåtpekande vinkel. Det rör sej om en till två millimeter och ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m.
Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen nervös, känslig och nästan svår att hålla i rak kurs. Tvärtom med stor vinkel strävar bilen rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man märker tydligt att bilen lyfter sej fram när man styr. Hyrkartarna har rätt stor castervinkel för att uppföra sej “snällt”, nackdelen blir att det fordrar lite mera kraft i armarna genom svängarna.
Gokartbilarna har stel bakaxel och därmed kan inga justeringar göras.. Därmed är det egentligen bara camber, caster och toe-in som behöver kollas på framhjulen på våra bilar.

Bakaxeln är helt stel och saknar diffrential. Det blir enkelt, det räcker med en bromsskiva och ett drev för broms och drivning.

Däck – slitage, lufttryck och temperatur.

Alla vet att däck har olika egenskaper. Mjukt däckgummi ger bra grepp men sämre hållbarhet. På en hyrkart prioriteras en bra livslängd, men vi försöker använda däck som även ger ett bra grepp.
Något som är oerhört viktigt är däckens temperatur. De första varven känns det mycket halt och efterhand blir greppet bättre. På bilden nedan kan du se hur det egentligen fungerar. Underlaget har alltid en viss ojämnhet. Det kalla och därmed hårda däcket flyter bara på underlagets toppar och får en mycket liten kontaktyta.
Efterhand som däcket blir varmare blir det mjukare och når längre ner i underlaget.
Med mjuka däck kan man nå friktionskofficient betydligt över 1.

Ett exempel: När vi senast lagade vår bana använde vi ett flytspackel. Detta ger en mycket jämn yta som därmed aldrig kan ge maximalt grepp. Det tog ungefär en sekund längre att köra runt banan. Spacklet blir alltmer ojämt och därmet snabbare efter en tid.

Lufttrycket i däcken är också mycket viktigt. Med högt tryck blir temperaturen hög på mitten och tvärtom hög i kanterna vid lågt tryck. Vi använder ett lufttryck som ger en nästan jämn temperatur över däckets bredd. Med “varmt” däck menar vi mellan 50 och 60 grader. Det är svårt att nå dessa temperaturer på vintern.

Däckslitaget har också betydelse – även på släta “slicks”-däck. Mest markant ser man höger framdäck eftersom vi kör vänstervarv. Däcket kränger och slits runt i ytterkanten och får en skarpare kant på insidan där trycket är mindre. Här kommer den negativa cambervinkeln till viss hjälp. Utan den skulle slitaget bli ännu större på utsidan.
Även höger bakdäck får liknande slitage, beroende om bilen sladdar mest bak eller fram. Det kallas över- respektive understyrning.

Nöjeshusets gokarthall har förmånen att ha en mycket välventilerad lokal. Vid de obligatoriska tester som utförts har det visat sej att fläktsystemet överträffar normerna med god marginal. Kanske är det så att vi har den bästa miljön av alla inomhushallar.


Entré, åskådarplatser och omklädning är åtskilt från banan. Det ger ytterligare bättre miljö och bättre komfort.


På mitten av ljuddämparen ser man ett avlångt hål. Genom ejektorverkan sugs syre in. Eftersom avgaserna håller en hög temperatur kan ytterligare förbränning av avgaserna ske när detta syre tillsätts. Man kan säga att avgaserna renas ytterligare en gång.

Våra gokartbilar körs på alkylatbensin. Det är ett bränsle som ersätter den vanliga handelsbensinen som finns i bensinstationerna. Den alkylatbensin vi använder heter AG 4-takt och är speciellt framtagen till 4-taktsmotorer där det ställs högre krav på arbetsmiljö och driftsäkerhet. Bränslet ger en bättre förbränning och därmed renare avgaser. En annan fördel är att det bildas mindre sot och håller på det sättet motorn i bättre “trim”. Ett lägre ångtryck ger också fördel vid tankning. Vi har även testat ett annat fabrikat av alkylatbränsle, men AG 4-takt är att föredra.

Vad är hyrkart?

Gokarten är den minsta bilen i familjen formulabilar. I Sverige fick denna lilla recerbil sitt definitiva genombrott 1961 (se sidan om Nostalgi). Intresset blev stort och så småningom började olika sorters “hyrbilar” se dagens ljus.

Från år 2002 försöker man skilja lite på de olika “Gokartbilar” som finns. När det gäller Gokartbilar som kan hyras – hyrkart – behåller man det gamla namnet Gokart. Däremot när det gäller den internationella tävlingsverksamheten så byter man namn till Karting. Det är en anpassning speciellt för tävlingsverksamhet med licensierade förare.
– Uthyrningsverksamheten vid inom- och utomhusbanor heter fortfarande Gokart, berättar Monica Möller som är ordförande i Kartingutskottet.

På Gokarthallens 300 meter långa bana, sitter du bara några centimeter över marken och bjuds på en hisnande racingupplevelse. Det är inte många andra aktiviteter som skapar sådan spänning, leklust, engagemang och glädje. Dessutom passar den jättebra för både gammal och ung av båda könen. De bilar som vi använder som “hyrkartar” är lättkörda och speciellt anpassade för sitt syfte. Således är motorerna gjorda för bra driftsäkerhet och ett brett effektregister. Bilarnas ram är kraftigare uppbyggt och har fått en skyddsbåge runt hela bilen. Däcken har anpassad gummiblandning och kopplingen är automatisk. Allt detta har gjort hela bilen mycket lättkörd.

En välkommen nyhet för dej som av någon anledning inte kan köra någon av våra vanliga bilar:
En specialutrustad bil finns nu i vår hall. Läs mera om den nedan.